Zaterdagochtend om 07:30 (CET) kwam de onbemande Soyuz module MS-14 aan bij het internationale ruimtestation ISS. De soyuz werd twee dagen daarvoor met een humanoide robot ‘Fyodor’ aan boord gelanceerd naar het ruimtestation voor een testvlucht. Het eerste deel van de vlucht is vlekkeloos verlopen maar bij aankomst bij het ruimtestation ging het fout en ontstond er een storing in het ‘Kurs automated rendezvous system’ (Kurs).

In de laatste fase voor aankomst kon het ‘Kurs’ systeem van de Soyuz niet recht uit lijnen met de poort van het ruimtestation waar de module aan had moeten komen. De ruimtemodule slaagde er daardoor waarschijnlijk niet in om zich zelfstandig te koppelen met het ruimtestation. Na een aantal minuten werd een ‘abort’ commando gegeven. De Soyuz vloog vervolgens terug naar een positie boven het ruimtestation en zal daar voorlopig blijven buiten de ‘Keep out zone’. De Russische vluchtleiding in Moskou vermoedt dat de KURS signaal versterker op het ISS de oorzaak is. De versterker wordt binnen de komende 24 uur vervangen.

Soyuz MS-14 vliegt terug naar positie boven het ISS. Image credit: NASA TV/ Youtube



Normaal gesproken had in zo’n geval de vliegende astronaut de leiding van de computer overgenomen en had de Soyuz handmatig naar het ruimtestation gevlogen. In dit geval is dat geen optie omdat behalve de humanoide robot er geen crew aan boord is.
De ‘progress’ versie van de Soyuz heeft ook de mogelijkheid om vanaf de grond handmatig te kunnen koppelen maar deze versie niet.

De bemanning van het ruimtestation is op geen enkel moment in gevaar geweest. Wel werden alle astronauten aan boord van het ruimtestation uit voorzorg wakker gemaakt. Wat er nu met de Soyuz gaat gebeuren is onduidelijk. De Soyuz is nu ‘geparkeerd’ op een veilige afstand van het ruimtestation en de Russische missieleiding probeert uit te zoeken wat er precies fout ging om maandag nog een poging te wagen.

Ongebruikelijk situatie, hoe nu verder?

Het is vrij ongebruikelijk dat de aankomst van een ruimtevaartuig bij het ISS wordt afgebroken. Wel is het gebruikelijk dat met name de Soyuz en Progress modules meerdere pogingen doen achter elkaar om aan te meren.

De Soyuz 2.1a is ontworpen om bemand gevlogen te worden. Tijdens een normale vlucht naar het ISS wordt Soyuz door een computer bestuurd, maar kan de bemanning de besturing overnemen. Bijvoorbeeld in het geval er zoals nu een storing optreed. Het lastige is dat er nu dus geen bemanning aan boord is om de besturing over te nemen. Wel is ‘Fyodor’, een intelligente humanoide robot, aan boord en hij zit op de stoel van de ‘commander’.

Fyodor moet in de toekomst gaan experimenteren in de ruimte en bijvoorbeeld astronauten gaan helpen met taken binnen- en buiten en het ruimtestation. Deze missie, MS-14, vervoert behalve de humanoide ‘Fyodor’ ook nog 1450kg naar nieuwe voorraden en wetenschappelijke experimenten naar het ruimtestation. Het is voor de bemanning dus belangrijk dat er alsnog een manier gezocht wordt om het ruimtevaartuig aan te laten meren bij het ruimtestation. De astronauten aan boord van het ISS gaan zaterdag of zondag de KURS signaal versterker van het station vervangen. De NASA maakte in een statement bekend dat een volgende poging om aan te meren niet voor maandag plaats zal vinden.

Rendezvous in de ruimte altijd gevaarlijk

Met een snelheid van ruim 27.000 kilometer per uur is naderen en koppelen van twee ruimtevaartuigen een ingewikkelde maar vooral gevaarlijke procedure waarbij niets mis mag gaan. Op 25 juni 1997 botste de Progress (video) MS-34 tijdens het aanmeren tegen de ‘Spektr‘ module van het Russische ‘Mir’ ruimtestation. Dit resulteerde in een lek waardoor de astronauten geëvacueerd moesten worden naar de noodmodule van het ruimtestation. De ‘Spektr’ module kon nooit meer volledig hersteld worden en werd afgesloten voor astronauten. Ook het ISS heeft vaker incidenten meegemaakt tijdens de koppelen met andere modules. In December 2015, toen Soyuz missie TMA-19M het ISS naderde faalde het KURS systeem ook. Astronaut Yuri Malenchenko moest de besturing van de Soyuz handmatig overnemen en met een vertraging van 10 minuten kwam de module veilig aan bij het ISS.